گرگرفتگی و احساس گرمای زیاد در دوران بارداری: علامت طبیعی حاملگی

گرگرفتگی در بارداری

گرگرفتگی در طول سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری شایع بوده و معمولاً منجر به بی خوابی و دیگر اختلالات خواب می‌شود. گرگرفتگی های بارداری ممکن است سر، گردن و سینه را درگیر کنند. این مشکل ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه زمان ببرد. ممکن است در دقیقه‌ی اول احساس راحتی کنید ولی پس از آن عرق کرده و به دنبال نزدیک‌ترین پنکه یا کولر می‌گردید. برخی از خانم‌های باردار در نیمه‌ی شب دچار گرگرفتگی می‌شوند. برخی دیگر ممکن است در کل دوره‌ی بارداری خود دچار این مشکل باشند (از سه ماهه‌ی اول تا زمان تولد فرزند).

بارداری باعث می‌شود تا تغییرات هورمونی بدن شما تا حد زیادی افزایش یابند. علاوه بر تغییرات لحظه‌ای خلق و خو، تغییرات ذائقه‌ای و دیگر تغییرات ناراحت کننده ممکن است گرگرفتگی نیز شما را آزار دهد.درست است که گرگرفتگی در دوران حاملگی می‌تواند امری طبیعی و معمول باشد و به طور کامل قابل حذف از بارداری نیست ولی می‌توان با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان، از بی ارتباط بودن این گرمای عجیب با بیماری‌های احتمالی دیگر اطمینان یافت و همچنین روش‌هایی را برای تعدیل این حالت تجربه کرد. برای رزرو وقت مشاوره با پزشک متخصص زنان در کلینیک، می‌توانید با شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید و پس از ملاقات با پزشک پاسخ تمام سؤالات خود درباره گرگرفتگی را دریافت نمایید.

انواع گرگرفتگی در بارداری


گرگرفتگی ممکن است به شکل‌های مختلفی در دوران بارداری برای مادران اتفاق بیافتد:

گرگرفتگی در طول مراحل اولیه‌ی بارداری

گرگرفتگی در طول مراحل اولیه‌ی بارداری

از اولین روز بارداری ممکن است شاهد تغییرات خفیف در دمای محیط اطراف باشید. بروز تب خفیف در خانم‌هایی که تازه باردار شده‌اند به همراه برخی از علائم دیگر نادر نیست. این به معنی انجام لقاح در طول چرخه‌ی ماهیانه می‌باشد.فردی که به تازگی باردار شده است ممکن است شاهد سرما و گرما به صورت تناوبی باشد. این امر به دلیل تغییرات هورمونی در ارگانیسمی است که به تازگی در بدن مادر ایجاد شده است. به زودی غدد تعرقی فعالیت خود را افزایش داده و این دو عامل – گرگرفتگی و تعرق بیشتر – به همراه یکدیگر دیده خواهند شد. البته این امر در همه‌ی مادران دیده نشده ولی شیوع آن بالاست. تقریباً یکی از هر پنج زن باردار دچار گرگرفتگی و تعرق شدید در طول دوران بارداری خود خواهد شد. بنا به برخی از اطلاعات، گرگرفتگی در ۴ مورد از هر ۵ مورد دیده می‌شوند.

گرگرفتگی در مراحل پایانی بارداری

در اکثر مواقع، گرگرفتگی در طول سه ماهه‌ی دوم و مخصوصاً در طول سه ماهه‌ی سوم بارداری (پس از هفته‌ی ۳۰ام) دیده می‌شود. بسیاری از مادران باردار این وضعیت را اینگونه توصیف می‌کنند: احساس گرما و خفگی ناگهانی، کمبود اکسیژن، افزایش ضربان قلب و دشواری در نفس کشیدن، قرمز شدن صورت و تعریق بیشتر. همچنین ممکن است به سردرد مبتلا شده و احساس سرگیجه داشته باشید و یا حالت تهوع داشته و احساس نگرانی کنید. این حالت ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. طولانی مدت شدن گرگرفتگی به ندرت اتفاق می افتد.

گرگرفتگی در هنگام شب در طول دوره‌ی بارداری

گرگرفتگی در هنگام شب در طول دوره‌ی بارداری

گرگرفتگی نه تنها ممکن است در هر دوره‌ای از بارداری اتفاق بیافتد بلکه در هر زمانی از شبانه روز نیز دیده می‌شود. در بسیاری از موارد، مادر باردار در نیمه‌ی شب به دلیل احساس گرما در کل بدن و یا در بالاتنه‌ی خود از خواب بیدار می‌شود. سپس فرد پنجره‌ها را باز کرده و صورت خود را با آب سرد می‌شوید. این کار می‌تواند به رفع گرما کمک کند ولی باید مراقب بود که باعث سرما خوردگی نشود. برخورد یک نسیم کوچک سرد به بدن عرق کرده‌ی شما می‌تواند باعث سرماخوردگی شود که قطعاً مطلوب شما نیست.

دلایل گرگرفتگی زنان در طول بارداری


گرگرفتگی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن زن اتفاق می افتد. همین اتفاق در دوره‌ی یائسگی نیز دیده می‌شود. عملکرد تخمدان‌ها در طول دوران بارداری متوقف می‌شود ولی یک تفاوت وجود دارد: توقف عملکرد تخمدان‌ها در طول دوران بارداری موقتی است در حالی که در یائسگی، فعالیت این عضو بدن تا آخر عمر متوقف خواهد ماند. البته علائم ایجاد شده در هر دو مورد بسیار شبیه هستند. یکی از این علائم، گرگرفتگی و احساس گرما در کل بدن در طول دوران بارداری است.در بدن مادر باردار، میزان تولید هورمون‌های جنسی افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها استروژن و پروژسترون هستند. در مراحل مختلف بارداری هر بار یکی از این هورمون‌ها فعال هستند. این نوسان‌ها با وجود استراحت مادر می‌توانند منجر به احساس گرما شوند. این احساس گرما مخصوصاً در بخش بالاتنه – صورت، سر، سینه و گردن – حس می‌شود.بر اثر این هورمون‌ها، تغییرات زیادی در بدن مادر باردار ایجاد خواهند شد. این هورمون‌ها می‌توانند با فعالیت تکی و یا همراه با یکدیگر، منجر به “حمله‌های” گرما به بدن مادر شوند. در صورتی که این احساس را داشتید، به معنی بزرگ شدن رحم، سریع‌تر شدن گردش خون، تقویت فرایندهای متابولیسمی بدن، تحریک غدد عرق، فعال شدن روند انتقال گرما از جنین و غیره می‌باشد.دلیل دیگری نیز برای احساس گرمای ناگهانی خانم‌های باردار وجود دارد. دمای بدن بسیاری از مادران باردار به دلیل فیزیولوژی افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، این امر طبیعی بوده و خطری مادر را تهدید نمی‌کند. جدا از این، زنان باردار حس‌های دردناک دیگر مثل استفراغ، اسهال، گلودرد، آبریزش بینی و درد عمومی بدن را احساس نمی‌کنند.به دلیل افزایش فشار خون، زنان باردار معمولاً دچار گرگرفتگی می‌شوند. به این حال در صورتی که دمای بدن تا ۳۸ درجه‌ی سانتی گراد و یا بیشتر افزایش یابد ممکن است علائم دیگری نیز همراه با افزایش دما در بدن دیده شوند. برای یافتن علت این مشکل باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در صورتی که در طول دوران بارداری خود همزمان با گرگرفتگی شاهد افزایش فشار خون نیز بودید باید با اورژانس تماس بگیرید. در اکثر موارد، این مشکلات در مراحل پایانی بارداری رخ می‌دهند.

۱۰ راه مقابله با گرگرفتگی در طول بارداری


متاسفانه راه قطعی برای جلوگیری از گرگرفتگی در طول دوران بارداری وجود ندارد. ولی راه‌هایی برای تحمل و کنار آمدن با این مشکل وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ناراحتی خود کاسته و احتمال بروز مجدد گرگرفتگی در آینده را نیز کاهش دهید.

لباس‌های گشاد بپوشید

پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند گرگرفتگی را بدتر و شرم آور تر از حالت عادی کند. از پارچه‌های طبیعی مثل پنبه استفاده کنید چراکه این پارچه‌ها نسبت به جنس‌های مصنوعی تنفس بهتری دارند. بدین ترتیب در صورت بروز گرگرفتگی، لباس‌های شما علائم عارضه را تشدید نخواهند کرد.

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید

غذاهایی که می‌خورید می‌توانند در جلوگیری از گرگرفتگی نقش داشته و یا بروز آن را تشدید کنند. استفاده از یک رژیم غذایی سالم  به شما کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را در محدوده‌ی مناسب نگه دارید که این کار به جلوگیری از بروز گرگرفتگی کمک خواهد کرد.از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد مثل شیرینیجات، کیک، پاستا و نان پرهیز کنید و سعی کنید از غذاهای متعادل‌تر و دارای پروتئین استفاده کنید. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند هر سه تا چهار ساعت غذا بخورید تا از نوسان قند خون جلوگیری شود. استفاده از کافئین و غذاهای تند نیز توصیه نمی‌شود.

اتاق خواب خود را خنک نگه دارید

بسیاری از خانم‌های باردار در طول شب دچار گرگرفتگی می‌شوند بنابراین خنک نگه داشتن اتاق خواب می‌تواند تحمل گرما را برای آنان آسان‌تر کند. می‌توانید در طول شب یک پنجره را باز بگذارید و یا از یک پنکه استفاده کنید. بالش‌های ژله‌ای خنک شونده نیز می‌توانند از بروز گرگرفتگی جلوگیری کنند، به خصوص در خانم‌هایی که علائم آن‌ها از سر و گردن شروع می‌شود.

چند لایه لباس بپوشید

پوشیدن چند لایه لباس باعث می‌شود علائم گرگرفتگی کمتر شما را آزار دهند. به خصوص زمانی که در یک محیط عمومی هستید و دچار گرگرفتگی می‌شوید. می‌توانید یک ژاکت را بر روی یک تاپ بپوشید و در صورت بروز گرگرفتگی ژاکت خود را درآورده و با تاپ خود خنک شوید.

دو عدد پتو بخرید

از دعوا کردن بر سر پتو خودداری کنید و دو عدد پتو بخرید. مطمئن شوید پتویی که برای خود انتخاب می‌کنید سبک و خنک است تا در طول شب بیشتر احساس راحتی کرده و مزاحم شوهر خود نیز نشوید.

با کمک ابزارهای خنک کننده خود را آماده کنید

اگر قصد دارید در یک روز گرم آفتابی از منزل خارج شوید، یک آب پاش را به همراه کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی خود بردارید. در صورتی که احساس کردید گرما شما را آزار می‌دهد با استفاده از آب پاش خود را خنک کنید.یک پنکه‌ی کوچک که با باتری کار می‌کند نیز می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان حرکت خود را خنک کنید. دستمال مرطوب نیز برای خنک کردن بدن زمانی که بیرون از خانه هستید کارآمد است.

از قدرت آب استفاده کنید

از قدرت آب استفاده کنید

آب یکی از موثرترین روش‌های خنک کردن بدن است. اگر در خانه هستید می‌توانید پاهای خود را داخل یک تشت آب سرد خنک کنید.برخی از خانم‌ها با گرفتن مچ‌های خود در زیر آب سرد و یا گذاشتن یک حوله‌ی خیس بر روی پیشانی و گردن می‌توانند گرگرفتگی را متوقف کنند.در صورتی که وقت دارید، دوش گرفتن مکرر می‌تواند حرارت بدن شما را کاهش داده و به شما احساس شادابی بدهد.

نترسید

در زمان بروز گرگرفتگی ممکن است فرد به راحتی دچار حمله‌ی ترس شود. گرگرفتگی آزار دهنده، شرم آور و نگران کننده است. در این زمان حالت مبارزه یا گریز بدن فعال شده که می‌تواند علائم شما را تشدید کند.در صورتی که احساس می‌کنید گرگرفتگی در حال شروع است نترسید. نفس‌های عمیق بکشید و اجازه بدهید تا افکار منفی و ترس آور از شما دور شوند. ترسیدن و مضطرب شدن تنها موجب گرمای بیشتر و درنتیجه ناراحتی بیشتر خواهد شد.نگران نباشید، گرگرفتگی به نوزاد شما آسیبی وارد نخواهد کرد و امری کاملاً طبیعی است. آرامش خود را حفظ کنید و اجازه دهید تا مشکل رفع شود.

وزن خود را در محدوده‌ی سالم نگه دارید

پزشکان می گویند زنانی که وزن مناسبی دارند نسبت به زنان دچار اضافه وزن کمتر دچار گرگرفتگی می‌شوند. این به خاطر تولید استروژن توسط بافت‌های چربی در بدن است که نوسانات هورمونی را تشدید می‌کند.

آب کافی بنوشید

آب کافی بنوشید

مطمئن شوید که به صورت روزانه مقدار کافی آب مصرف می‌کنید (حدود دو لیتر). وجود آب کافی در بدن به جلوگیری از گرگرفتگی و دیگر مشکلات مربوط به کمبود آب کمک می‌کند.

گرگرفتگی را با تب اشتباه نگیرید


زمانی که باردار هستید مهم است که بتوانید تفاوت میان گرگرفتگی و تب را تشخیص دهید. گرگرفتگی دمای بدن شما را افزایش نخواهد داد ولی تب این کار را انجام می‌دهد. تب ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد و تب بالا می‌تواند برای بارداری شما ایجاد خطر کند. همیشه در صورتی که دمای بدن شما از ۳۸ درجه‌ی سانتی گراد بالاتر رفت با پزشک خود تماس بگیرید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *