علت و راههای درمان تنگی نفس در بارداری

شدت و تکرر تنگی نفس در دوران بارداری و به‌خصوص در طول سه ماهه سوم به‌شدت افزایش می‌یابد. تنگی نفس به دلیل بزرگ شدن رحم است که توانایی ریه‌های شما برای انبساط با هر نفس را کاهش می‌دهد. برای اطمینان از اینکه شما و کودکتان اکسیژن مورد نیاز را دریافت می‌کنید هورمون‌های بارداری شما را مجبور می‌کنند تا بیشتر و بیشتر نفس بکشید. تنگی نفس در دوران بارداری و همچنین به دلیل مشکلاتی مانند آسم، کم‌خونی یا فشار خون بالا تشدید شود. شما می‌توانید نکاتی را برای رفع تنگی نفس در طول سه ماهه سوم رعایت کنید. تا جای ممکن به خودتان و ریه‌هایتان فضای تنفسی بیشتری بدهید. صاف بایستید و بنشینید و بالشی را زیر گودی کمر برای تکیه قرار دهید. هنگامی‌که احساس تنگی نفس می‌کنید، آرام حرکت کنید زیرا عجله باعث می‌شود قلب و ریه‌ها شدیدتر کار کنند و درنهایت بیش‌ازحد در مورد تنگی نفس خود نگران نباشید زیرا هم شما و هم کودک شما اکسیژن کافی برای زنده ماندن دارید.

گاهی اوقات تنگی نفس ممکن است به دلیل کم آهنی بدن شما باشد بنابراین مطمئن شوید که با متخصص زنان و زایمان در مورد آن مشورت کنید. اگر تنگی نفس شدید و ناگهانی همراه با درد قفسه سینه دارید یا هنگام تنفس عمیق ضربان بالا و تنفس سریع یا درد شدید قفسه سینه دارید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌توانند نشان‌دهنده وجود لخته خون رهاشده و حل‌شده در ریه‌ها باشد که مشکلی نادر اما جدی است. احساس تنگی نفس با نزدیک شدن به زمان زایمان بهتر می‌شود زیرا زمانی که نوزاد به لگن نزدیک می‌شود فشار روی دیافراگم و ریه‌ها تا حدودی کاهش می‌یابد.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با شماره تلفن متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

علل


در سه ماهه دوم ، هورمون‌های بارداری باعث تحریک مغز مادر برای افزایش تکرر و عمق تنفس او می‌شود و به او اجازه می‌دهد که اکسیژن بیشتری برای رشد کودک خود داشته باشد. این هورمون‌ها همچنین مویرگ‌ها را در دستگاه تنفسی مادر بیدار می‌کنند و ماهیچه‌های ریه‌ها و لوله‌های برونش را آرام می‌کنند و باعث می‌شوند مادر احساس آرامش کند و حتی با باز کردن در یخچال احساس کند که باد به ریه‌هایش وارد می‌شود. در سه ماهه سوم و در حدود ۳۱ هفتگی مادر، رحم بزرگ‌شده و نوزاد باعث فشرده شدن ریه‌های مادر می‌شوند و توانایی ریه‌های او برای انبساط کامل هنگام تنفس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود زمانی که او فقط از پله‌ها بالا می‌رود احساس کند که در ماراتن در حال دویدن است.

نحوه کنترل تنگی نفس


در زیر روش‌هایی بیان‌شده است که با انجام آن‌ها می‌توانید ظرفیت و کارایی تنفسی خود را افزایش دهید و درعین‌حال با تنگی نفس در دوران بارداری مقابله کنید.

آرام باشید

“فقط آرام باشید”. اگرچه گفتن این حرف برای کسی که احساس تنگی نفس ندارد کار آسانی است اما این یک حقیقت است که حفظ آرامش می‌تواند تنگی نفس را کنترل کند. هرچقدر خانم باردار اضطراب بیشتری در هنگام تنگی نفس داشته باشد شدت آن افزایش می‌یابد. استراحت کردن در زمان نیاز زنان باردار نیز مهم است.

تغییر وضعیت بدن

به‌محض اینکه زن باردار احساس تنگی نفس می‌کند باید در موقعیت بدنی قرار بگیرد که به نفس کشیدن او کمک کند.

تمرین یوگا

یوگا می‌تواند به مادر باردار کمک کند تا بتواند تنفس خود را کنترل کند. او ممکن است بخواهد تمرین‌های ملایم مانند شنا و پیاده‌روی را انجام دهد، زیرا این تمرینات توانایی او برای تنفس عمیق‌تر و حفظ تناسب‌اندام را نیز افزایش می‌دهد.

کم کردن سرعت حرکت

هنگامی که زنان در دوران بارداری دچار تنگی نفس می‌شوند باید به سیگنال‌های بدن کند و حرکاتش را محدود و آرام‌تر کند.

تمرینات هوازی انجام دهید

تمرینات هوازی قفسه سینه را تقویت می‌کند و تنفس را راحت‌تر می‌کند (در هنگام رشد رحم، تنفس عمیق دشوارتر می‌شود). مراحل زیر را دنبال کنید تا تنگی نفس او را در طول بارداری کاهش دهید:
۱٫ بایستید (این کار باعث کاهش برخی فشارها بر روی دیافراگم می‌شود).
۲٫ درحالی‌که بازوهای خود را به طرفین و به سمت بالا می‌آورید نفس عمیق بکشید.
۳٫ به‌آرامی و درحالی‌که بازوها را به سمت پایین و در کنار بدن قرار می‌دهید بازدم داشته باشید.
۴٫ هنگام دم و بازدم سر را بالا و پایین بیاورید.
۵٫ برای اطمینان از اینکه هوای کافی وارد قفسه سینه و شکم می‌شود می‌توانید با قرار دادن دستان خود روی قفسه سینه انبساط آن را احساس کنید.
۶٫ هنگام تنفس عمیق دستانتان را روی سینه فشار دهید و تمرکز کنید تا شدت و حالت سینه در هنگام تنفس عمیق را درک کنید و هنگامی که فشار و انبساط رحم باعث تنگی نفس می‌شود با همین مقدار و شدت نفس بگیرید.

تمرینات منظم

ورزش هوازی که از اوایل بارداری آغاز شده است، کارایی دستگاه‌های تنفسی و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

امتحان وضعیت‌های نشسته و خوابیده

وضعیت‌هایی را پیدا کنید که در آن‌ها به‌راحتی می‌توانید نفس بکشید. صاف نشستن روی صندلی در حالت استاندارد و با سینه و شانه صاف نسبت به نشستن روی تخت با پشت خمیده و قوز کردن تنفس را برای ریه‌ها آسان‌تر می‌کند. خوابیدن با زاویه ۴۵ درجه و قرار دادن بالش زیر پا به‌عنوان تکیه‌گاه می‌تواند حالت مناسب باشد. همچنین خوابیدن روی پهلو با بالش اضافه زیر سر می‌تواند به تنفس راحت‌تر کمک کند.

پیشگیری از تنگی نفس


تغذیه سالم

تغذیه سالم  می‌تواند از تنگی نفس جلوگیری کند. رژیم سالم سبب اضافه وزن سالم می‌شود و این به‌طور کلی باعث می‌شود که زنان باردار راحت‌تر نفس بکشند. از غذاهای ناسالم حاوی شکر، نمک و چربی بالا اجتناب کنید.

مایعات بنوشید

آب کافی بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه یا نوشابه اجتناب کنید. نوشیدنی‌هایی که به‌عنوان داروهای ادرارآور برچسب‌گذاری می‌شوند می‌توانند باعث بی‌آبی بدن شود. تانن های موجود در چای و قهوه نیز از جذب آهن جلوگیری می‌کنند.

خوردن غذاهای غنی از آهن

خوردن غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات، گوشت قرمز و انواع توت‌ها نیز مؤثر است. همچنین مصرف ویتامین C را افزایش دهید زیرا جذب آهن در بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد.

حبوبات را بااحتیاط مصرف کنید

اگرچه لوبیا منبع عالی از پروتئین هستند اما آن‌ها باید بااحتیاط مصرف شوند. مصرف لوبیا بیش‌ازحد و به‌ویژه رنگ‌های تیره آن ممکن است باعث جلوگیری از اثربخشی جذب آهن شود.

اجتناب از کارهای سنگین

به خودتان فشار نیاورید. یاد بگیرید هنگامی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین مانند کیسه‌های مواد غذایی دارید از دیگران کمک بخواهید. همچنین می‌توانید با مدیر خود صحبت کنید تا شما را از انجام وظایف سنگین در کار معاف کند.

زمان مراجعه به پزشک


در صورتی که زن باردار دارای علائم زیر باشد باید به پزشک مراجعه کند:

  •  تنگی ناگهانی یا شدید نفس
  • شدیدتر شدن آسم
  •  ضربان بالا
  •  ضربان سریع یا نامنظم قلب
  •  احساس ضعف و غش
  •  درد قفسه سینه هنگام تنفس
  •  رنگ‌پریدگی
  •  کبودی لب‌ها، انگشتان دست و پا
  •  احساس عدم رسیدن اکسیژن کافی به فرد
  •  سرفه مداوم، سرفه همراه تب و یا لرز، یا سرفه خونی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *