تغذیه، ورزش و مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

بدن شما یکی از قابل ستایش‌ترین کارهایی که قادر هستید را انجام داده‌ است؛ رشد یک انسان دیگر. بعد از نه ماه انتظار احتمالا به خاطر اینکه همراه با نوزاد خود در خانه هستید بسیار هیجان زده هستید. بیشتر تمرکز شما و انرژی شما در طی هفته‌ها و ماه‌های آینده بر روی نوزادتان است اما به خاطر داشته باشید که باید از خودتان نیز مراقبت کنید.

زایمان شما ممکن است که راحت یا با عارضه باشد. ممکن است که چندین ساعت یا چندین روز از زایمان شما گذشته باشد. اهمیتی ندارد که زایمان شما چگونه اتفاق افتاده، بدن شما یک تروما و آسیب را تجربه کرده است. برای بهبودی مدت زمانی نیاز دارد. بهبودی بعد از زایمان تنها چند روز کم اتفاق نمی‌افتد. بهبودی کامل از بارداری و تولد بچه چندین ماه طول می‌کشد.

اگرچه اکثر خانم‌ها بعد از شش تا هشت هفته احساس بهبودی دارند، اما زمان بیشتری برای احساس بازگشت حالت اولیه نیاز هست. در طول این زمان احتمالا احساس می‌کنید که بدن شما بر علیه شما است. سعی کنید که ناامید و خسته نشوید. به یاد داشته باشید که بدن شما از انتظارات شما آگاهی ندارد. بهترین کاری که برای بدن خود می‌توانید انجام دهید، استراحت، تغذیه‌ی مناسب و دادن توقف به خود است. به علاوه در این دوره هورمون‌های شما نوسان خواهند داشت. احتمالا به خوبی فکر نخواهید کرد و بیشتر احساساتی خواهید بود. مجددا به خود زمان بدهید تا این دوره نیز بگذرد. زمانی که در حال بهبودی از زایمان هستید بهتر هست که جانب احتیاط را رعایت کنید اگر احساس می‌کنید که مشکلی در مورد شما یا نوزادتان وجود دارد. اگر در طی دوران نقاهت هرگونه نگرانی را دارید، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی


ویزیت‌های پیگیری

در مورد نوبت‌های پیگیری خود از پزشک سوال بپرسید. اغلب پزشک خواستار ویزیت مجدد در شش هفته بعد از تولد نوزاد است. احتمالا پزشک در این ویزیت‌ها معاینه‌‌ی واژینال انجام می‌دهد. به پزشک خود در مورد هر گونه درد احتمالی و یا سایر علائم بگویید.

فعالیت

بعد از تولد نوزاد، مادر ممکن است بسیار خسته باشد. داشتن استراحت به اندازه‌ی کافی بعد از زایمان امر بسیار مهمی است. برای مدتی بعد از زایمان سعی کنید که فعالیت‌های کوتاه مدت داشته باشید. احتمالا مدت کمی بعد از زایمان قادر به انجام بعضی از ورزش‌ها هستید مثل پیاده‌روی. تمرین کگل ممکن است که به عضلات واژن و رکتوم شما در بهبود سریع‌تر کمک کند. او می‌تواند با شل و سفت کردن عضلات اطراف واژن خود، تمرین کگل انجام دهد. تمرینات کگل به قوی‌تر شدن عضلات شما کمک می‌کند و از نشت ادرار و گاز جلوگیری به عمل می‌آورد.

مراقبت‌های پستان

روزهای اول شیردهی، طبیعی است که خانم‌ها درد سینه و نوک سینه داشته باشند. اگر درد بیش از چند روز ادامه پیدا کند، این به این معناست که شیرخوار به درستی شیر نمیخورد. سعی کنید که وضعیت شیردهی را تغییر دهید یا با یک متخصص شیردهی مشورت کنید تا به شما کمک کند. این کار را قبل از ایجاد شقاق‌های دردناک در نوک سینه‌ها انجام دهید زیرا اینها شیردهی را دشوار می‌کنند.

یبوست

برای دفع مدفوع زیاد به خود فشار وارد نکنید. خوردن غذاهای پرفیبر، مایعات بیشتر و تمرین و ورزش روزانه به خانم‌ها کمک می‌کند که از ابتلا به یبوست جلوگیری کنند. میوه‌ها و صیفی‌جات نمونه‌های غذاهای با فیبر بالا هستند. آبمیوه‌ی تازه و آب بهترین مایعات برای نوشیدن هستند. ورزش‌های منظم به کارکرد سیستم گوارش خانم‌ها کمک می‌کند. همچنین ممکن است که خانم‌ها به خوردن فیبر و یا داروهای نرم کننده‌ی مدفوع توصیه شوند. این نکات را جدی بگیرید.

هموروئید

هموروئید وریدهای متورم اطراف رکتوم است. بارداری باعث ایجاد و یا تورم و تشدید هموروئید می‌شود. خانم‌ها ممکن است که به دلیل هموروئید درد رکتوم داشته باشند. در مورد پیشگیری و مراقبت‌های لازم برای هموروئید از پزشک خود سوال بپرسید.

ترشحات واژینال

خانم‌ها بعد از زایمان ترشحات واژینال به نام لوشیا خواهند داشت. لوشیا به رنگ قرمز روشن است و یک یا روز بعد از زایمان ترشح می‌شود. در روزهای سوم یا چهارم، میزان آن کاهش می‌یابد و تبدیل به ترشحی قرمز-قهوه‌ای میشود. حدود روزهای هفت تا چهارده بعد از زایمان، ممکن است که خانم‌ها جریان خون بیشتری را تجربه کنند. گاهی اوقات رنگ لوشیا به زرد-سفید تبدیل می‌شود و بوی بدی پیدا می‌کند. ممکن است که خانم‌ها در این مواقع به استفاده از پد و تعویض آن چندین بار در روز احتیاج پیدا کنند. اگر خانم‌ها با قرار دادن تامپون مشکلی نداشته باشند، احتمالا از آن استفاده می‌کنند. مراقبین احتمالا جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت، استفاده از تامپون در طول شب را توصیه نکنند. داشتن لوشیا تا هشت هفته بعد از تولد نوزاد نیز طبیعی است.

عادت ماهانه

عادت ماهانه‌ی خانم‌ها ممکن است که هفت تا دوازده هفته بعد از تولد نوزاد مجددا شروع شود. اگر خانمی از راه سینه شیردهی به نوزاد را انجام می‌دهد این مدت زمان طولانی‌تر می‌شود. خانم‌ها در این دوره حتی در صورت نداشتن عادت ماهانه، قادر به بارداری مجدد هستند. با پزشک خود در مورد روش‌های کنترل بارداری صحبت کنید زیرا این کار برای خانم‌هایی که تمایل به بارداری مجدد ندارند، مفید است.

تغییرات خلق

بسیاری از مادرها تغییراتی در خلق خود پس از زایمان نوزاد دارند. بعضی از این تغییرات به دلیل بی‌خوابی، اختلالات هورمونی و مراقبت نوزاد تازه به دنیا آمده اتفاق می‌افتند. بعضی از این تغییرات خلقی جدی‌تر هستند مثل افسردگی شدید بعد از زایمان.

فعالیت جنسی

ممکن است که خانم‌ها تا شش تا هفت هفته بعد از زایمان نیاز به اجتناب از رابطه‌ی جنسی داشته باشند. ممکن است که خانم‌ها متوجه نوعی سردمزاجی و یا رابطه‌ی جنسی همراه با درد شده باشند. مراقبان سلامت معمولا پیشنهاد می‌کنند که از ژل‌های لوبریکانت واژینال برای راحت‌تر کردن رابطه‌ی جنسی استفاده کنند.

وزن

وزن خانم‌ها بعد از زایمان احتمالا حدود دوازده تا سیزده پوند (وزن نوزاد، جفت و مایع آمنیوتیک) به زیر وزن زمان زایمان کاهش یابد که این مربوط به قبل از کاهش و دفع مایعات از بدن در یک هفته‌ی اول است.

بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع

کشش عضلات خانم‌ها در طول زایمان باعث دفع ادرار هنگام سرفه کردن، خندیدن می‌شود یا کنترل حرکات روده را سخت می‌کند خصوصا اگر قبل از زایمان واژینال، طول کشیده شود.

خانم ها جهت کمک به خود باید کارهای دیگری انجام دهند


اگر خانم‌ها هم به خود و هم به کودک خود توجه داشته باشند، لذت بیشتری از نقش مادری خود خواهند برد و حتی آسان‌تر نیز خواهد بود. برای مثال:

  • زمانی که کودکان می‌خوابند، شما نیز چرت بزنید و بیشتر استراحت کنید.
  • روزانه زمانی را برای استراحت و خواندن یک کتاب یا گوش دادن به موزیک اختصاص دهید.
  • روزانه دوش بگیرید
  • تمرینات کافی داشته باشید و هوایی تازه کنید با و یا بدون نوزاد، در صورتی که کسی برای ماندن با کودک در دسترس باشد.
  • برنامه‌ی منظم داشته باشید حتی برای پانزده دقیقه در روز بعد از به خواب رفتن کودک، تا با همسر خود تنها باشید و صحبت کنید.
  • برای بازی و لذت بردن از کودک خود وقت بگذارید و همسر خود را نیز تشویق کنید.
  • استانداردهای خانه‌داری و آشپزی را پایین بیاورید برای این کارها بعدا به اندازه‌ی کافی زمان دارید. اگر ملاقات کننده‌ها باعث ایجاد استرس در خانم می‌شود به طور موقت این را محدود کنید.
  • با مادرهای دیگر صحبت کنید و یک گروه حمایت‌گر غیررسمی تشکیل دهید.

چه زمانی پزشک را ببینیم


به این موارد توجه کنید:

  • خانمی خونریزی واژینال به مقدار زیاد و به صورت ناگهانی داشته باشد.
  • اگر تخلیه‌ی چرک یا زرد رنگ از واژن یا زخم خود داشته باشد.
  • اگر میزان ادرار کم شود یا قطع شود.
  • اگر خانمی درد قفسه‌ی سینه یا دشواری در تنفس دارد که در طول زمان بدتر می‌شود.
  • اگر بازو یا پای او گرم، حساس به لمس و دردناک شده است. ممکن است به نظر متورم و قرمز باشد.
  • اگر به طور ناگهانی دچار سبکی‌سر و یا دشواری در تنفس شود.
  • خانم‌هایی که درد قفسه‌ی سینه ناگهانی و برای اولین بار دارند. ممکن است هنگام تنفس عمیق یا سرفه کردن درد بیشتری داشته باشند. ممکن است حتی با سرفه، دفع خون داشته باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *